familie klaagt gemeente aan voor het ruimen van een urn
17 oktober 2025
Vraag nummer: 70797
Kunt u aangeven of de gemeente iets te verwijten is? Er is bij ons een verzoek binnengekomen voor compensatie.
De rechten van urnennis XXX zijn verlopen per 31-12-2022
6 januari 2022 is een brief gestuurd met de aankondiging dat de rechten eidigen
5 december 2022 is een herinneringsbrief gestuurd.
5 april 2023 is de urnennis opgenomen in de publicatie vacantverklaringen
15 mei 2024 is een aankondiging gedaan op het mededelingenbord van de begraafplaats dat de nis geruimd gaat worden
26 mei 2025 is de nis geruimd en de as uitgestrooid.
Een nabestaande beweerd dat er telefonisch om een verlenging is gevraagd. Dat moet bij de beheerder geweest zijn die halverwege 2022 is vertrokken.
Nu accepteren wij geen telefonische verzoeken omdat je dit niet kan weerleggen.
De vraag is nu of we goed hebben gehandeld.
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Ik heb uw verslag gelezen, de tijdlijn van de gebeurtenissen tot me door laten dringen en kom tot de conclusie dat de gemeente niets te verwijten valt.
De gebruiksrechten van de nis zijn ruim 2,5 jaar geleden verlopen. Op de brieven die begin en eind 2022 gestuurd zijn naar de rechthebbende, is geen schriftelijke reactie gekomen.
Stel dat de nabestaande die nu beweert dat er telefonisch om verlenging is gevraagd, gelijk heeft, dan is het nog zo dat de familie twee of misschien wel drie jaar geen logisch vervolg aan die telefonische actie heeft gegeven. Want als er geen schriftelijke bevestiging van de verlenging kwam en wanneer er geen rekening of aanslag kwam, had die nabestaande kunnen begrijpen dat er iets niet goed ging en had de familie weer aan de bel moeten trekken. Dat zou logisch zijn.
Inderdaad is het verstandig beleid van de gemeente om geen telefonische of mondelinge opdracht voor een verlenging te accepteren. Een aanvrager moet schriftelijk akkoord gaan met de voorwaarden en er moet een juridische basis zijn om als gemeente een belastingaanslag - want dat is het - op kunnen te leggen.
Maar als de nabestaande die beweert dat (tijdig) gebeld is voor een verlenging gelijk heeft, dan is het des te meer duidelijk dat binnen de familie bekend was dat de rechten zouden verlopen maar dat de familie heeft nagelaten om - als de gemeente het vergeten zou zijn - tijdig nog eens aan de bel te trekken.
Ik zie geen enkele reden voor enige compensatie van wat dan ook. De familie heeft niet aanwijsbaar gereageerd op de brieven uit 2022 en de aankondiging op het publicatiebord. Als de familie wel gebeld heeft, zoals zij stelt, is het eigenlijk nog erger, want wist men het en heeft men vervolgens jarenlang zitten slapen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.
TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals over de aankoop en het behoud van een graf voor eeuwig:
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.