Mag een ondernemer marges zetten op de kist, mortuariumkosten e.d.?
17 september 2025
Vraag nummer: 70665
Goedemiddag Ik wil even wat vragen.
mag een ondernemer marges zetten op kist, mortuarium verzorgen en overbrengen rouwauto enz
Ik hoor het graag.
Mvg A.
Antwoord:
Geachte heer of mevrouw,
Dat hangt af van wat u hebt afgesproken. Of dat in een offerte staat, die u hebt geaccepteerd. Of niet.
Vroeger - en dan heb ik het over zo'n 50 jaar geleden - was het heel gebruikelijk dat een uitvaartverzorger een marge zette op de goederen die geleverd en de diensten die verleend werden. Een ondernemer moet immers ook ergens van leven.
En sommige zaken moet hij ook inkopen en op voorraad houden; hij loopt ook het risico van beschadiging bij opslag of transport etc. Ook bij de diensten die derden leveren, zoals het overbrengen van de overledene en het gebruik van het mortuarium, moet een ondernemer dit bespreken, regelen en controleren.
Voor loon, kantoorkosten e.d. werden destijds door ondernemers meestal geen kosten in rekening gebracht. Men werkte alleen met marges. Dat vond destijds iedereen normaal.
Voor hoe hoog of laag die marges mogen zijn, bestonden en bestaan geen regels.
Geleidelijk aan zijn de meeste ondernemingen overgestapt naar een ander systeem. Zij vragen nu een aannametarief. Dat is een vast bedrag voor de basiskosten van het hebben en gebruiken van een bedrijfspand, salarissen, kantoorkosten, verzekeringen, telefoonkosten, enfin alle kosten waar bijna elke bedrijf mee te maken heeft. Dan is het soms zo dat zij bepaalde zaken tegen een inkooptarief leveren. Maar zij kunnen ook een inkoop- en verkoopprijs van goederen bepalen.
Geen van deze systemen is goed of fout. Het is maar net wat je afspreekt. Daarom is een offerte zo belangrijk.
Het is altijd verstandig om een offerte te vragen. De meeste mensen zijn niet zo zakelijk op het moment van een overlijden, maar eigenlijk zou je bij twee ondernemingen een offerte voor hetzelfde taken- en dienstenpakket moeten vragen.
Het is altijd verstandig om te kiezen voor een uitvaartonderneming die aangesloten is bij een brancheorganisatie, die aangesloten is bij het Klachteninstituut uitvaartwezen. Dan kunnen eventuele klachten of geschillen kosteloos worden voorgelegd aan de Ombudsman Uitvaartwezen.
Als een uitvaartbedrijf niet is aangesloten bij de Ombudsman, moet je soms een advocaat in de arm nemen om je gelijk te halen. Dan kan soms te duur en daarom zinloos zijn. Klanten kunnen erg gebaat zijn bij de Ombudsman. In het geval dat iemand vindt dat een ondernemer onterechte kosten of marges rekent, kan dat aan de Ombudsman worden voorgelegd.
Misschien is uw ondernemer ook aangesloten bij de Ombudsman. U kunt hem of haar om uitleg over de rekening en de marges vragen. En als u het daar niet mee eens bent, de Ombudsman inschakelen als 'uw' ondernemer is aangesloten bij een brancheorganisatie. Zie www.ombudsmanuitvaartwezen.nl
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.
TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals over de aankoop en het behoud van een graf voor eeuwig:
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.